Navigace

Z Mutějovic za pověstmi
a tajemstvími hradu Džbánu

Typ: pěší, okružní, vzdálenost: cca 7 km,
náročnost: malá (pouze náročnější stoupání na hrad Džbán), výchozí místo: Mutějovice, pomník padlých ►mapa

Získat obrovský poklad, ukrytý v zavalených sklepeních hradu Džbánu ►mapa není jen tak. Kdo nedodrží přísná pravidla, může kopat, jak hluboko jen dokáže, ale nenajde nic, bohatství nedozírné ceny, které podle pověsti na hradě shromáždil loupeživý rytíř s příznačným jménem Svině, před ním zůstane skryto. Tak zaprvé – dveře k pokladům se otevírají jen na Velký pátek, když kněz čte v kostele pašije a na Džbáně je tomu právě tak. Zadruhé – cestou na Džbán se nesmíte ohlédnout, ať uslyšíte cokoliv, jinak je všechno ztraceno. Zatřetí – až objevíte vchod do podzemí, nežeňte se dovnitř, ale vyčkejte příchodu černého divočáka - strážce pokladu, který vás do hradních sklepení zavede. Začtvrté – nepropadněte mamonu a vezměte si jen tolik zlata, kolik vám dovolí další z hradních strašidel - bílá paní. Pokud tato pravidla dodržíte, čeká vás život v blahobytu, pokud ne, se zdravou kůží ze Džbánu neodejdete – černý divočák vás nabere na rypák a shodí z hradu. Tak co, troufáte si?

Hrad Džbán vznikl ve 13. století snad jako strážnice při kolemjdoucí obchodní stezce, snad jako královský lovčí hrádek na okraji křivoklátského loveckého hvozdu. Každopádně svou funkci neplnil dlouho, pravděpodobně ne déle než jedno jediné století. Protože opuštěný hrad posloužil obyvatelům okolních obcí jako zdroj laciného stavebního materiálu, nedochovalo se do dnešních dnů z původní, poměrně rozsáhlé stavby se třemi okrouhlými a jednou čtvercovou věží, mnoho. Najdete tu už jen torza dvou věží a několik zbytků obvodových zdí.

Ale ještě než dojdete na Džbán, kde podle pověsti sídlí kromě přízračného černého divočáka a bílé paní i tajemná Jasanová paní, zakletá žena někdejšího pána hradu, zavítáte i na další podivuhodná místa. Tím prvním bude hned v chmelařských Mutějovicích, okrášlených působivými usedlostmi zděnými z neomítané zlatavé opuky a zdobenými prvky z červených cihel, pomník padlých z roku 1928, v jehož tajné schránce jsou uložena pouzdra z hlínou čtyř slavných bojišť československých legionářů v první světové válce – Zborova, francouzského Vouziers, italského Doss Alto a černohorské Avaly.

Cesta vás zavede i k obřímu Čertovu kameni ►mapa, který podle pověsti kdysi nesl čert do Říma, kde měl v úmyslu svrhnout kámen na chrám svatého Petra. Cestou však čerta zastihlo u Mutějovic kohoutí zakokrhání, které odebírá temným bytostem jejich moc a sílu, čert kámen upustil a zmizel v pekle.

Po prohlídce Džbánu se podíváte ještě k blízkému lomu ►mapa, kde se těží zlatavá opuka. Tento lehký a dobře opracovatelný kámen byl v minulosti hlavním stavebním materiálem zdejšího kraje, nyní se dobývá především jako dekorační kámen, pro opravy historických památek a také pro sochařskou tvorbu. Mimochodem, věděli jste, že to byla právě nažloutlá barva zdí četných románských staveb z neomítané opuky, podle které se Praze začalo říkat Zlatá?

POPIS TRASY

Pomník padlých v Mutějovicích se nachází v centru Mutějovic v ulici Malá Strana před budovou obecního úřadu blízko kostela sv. Václava. Od pomníku projděte ulicí Malá Strana kolem budovy obecního úřadu až k silnici Hředle-Kounov. Tady odbočte vpravo a pokračujte po zelené turistické značky ven ze vsi (směr Lhota pod Džbánem) kolem Čertova kamene až na rozcestí se žlutou turistickou trasou u bývalého dolu Perun. Na rozcestí se nenechte zmást směrovkou žluté turistické trasy, která také ukazuje ke Džbánu – nejedná se ale o hrad, nýbrž vrch Džbán poblíž Třeboce. Na rozcestí pokračujte dál po zelené turistické trase až pod hrad Džbán. Pozor, odbočka ke hradu není značena turistickou značkou, jen dřevěnou tabulkou se symbolem Džbánu. Tabulka se nachází na stromě na pravé straně pěšiny v místech, kde pěšina vyjde za areálem dolu Perun z lesa na louku (pokud byste odbočku minuli, dojdete po cca pěti stech metrech k silnici na rozcestí se žlutou turistickou trasou, označené Pod Džbánem). Pěšina strmě vzhůru do vrchu, na kterou ukazuje dřevěná směrovka, vás dovede až ke hradu. Pěšina si nejdříve razí cestu valem a vstupuje do širokého příkopu, který obtáčí celý hrad. Na straně, kterou jste přišli, není příkop tak zřetelný, protože v těchto místech zmizela část ostrohu, na kterém stojí vlastní hrad, při lámání opuky. Hlavní vstup do hradu se nacházel na východní straně Džbánu otevřené dnes do polí. Z dalších stran chránily hrad strmé svahy. V místech, kde byl hlavní vstup, je dnes úroveň vlastního hradu, příkop i předhradí téměř v jedné rovině. Po prohlídce hradu opusťte Džbán právě touto stranou otevřenou do polí a jděte rovně po rozhraní lesa a pole dlouhém přibližně 500 metrů a poté ještě asi 200 metrů stejným směrem lesem, až se ocitnete u rozlehlého opukového lomu, který po severní straně (tedy vlevo ve směru, kterým jste k lomu přišli) obchází cesta. Po této cestě lom obejděte, dovede vás až před bránu lomu Odbočte vlevo na příjezdovou cestu do lomu a po zhruba 200 metrech odbočte na cestu vpravo na žlutou turistickou trasu, která vás dovede zpátky na rozcestí Perun, kde odbočte na vám již zelenou turistickou trasu do Mutějovic.

Text a foto: Roman Hartl (hartl@rakovnicko.info)