Navigace

Obsah

Kolem romantických rybníků
za trpaslíky do Krtských skal

Typ: pěší, cyklistický, okružní, náročnost: malá,
vzdálenost: cca 13 km, výchozí místo: Jesenice, vlastivědné muzeum ►mapa

Trpaslíci z Krtských skal ►mapa byli podle pověsti dobromyslní a s lidmi žili ve shodě dokud v nedalekých Krtech neměli zvon. Citlivý sluch trpaslíků zvonění ničilo, takže museli své nory v Krtských skalách opusit. Odešli prý do Krkonoš, do podzemní říše Krakonošovy. Po trpaslících zůstaly v Krtských skalách jen pověsti, kterým ovšem Krtské skály se svými dávno opuštěnými, většinou zatopenými kamenolomy ukrytými v lese, skálami a osamělými balvany neobvyklých tvarů vystupující z vřesovišť a borůvčí tvoří dokonalou kulisu. V Krtských skalách u Krt blízko Jesenice se v minulosti lámala kvalitní žula, která se odtud vozila na stavby především v západních a severozápadních Čechách – mimo jiné na stavbu zámku v Krásném Dvoře nebo kostelů v Podbořanech a Žatci – ale použita byla též na stavbu dnešního mostu Legií v Praze, kam krtské lomy dodaly na dva tisíce kubíků kamene. S trochou štěstí najdete v Krtských skalách také Čertův kámen ►mapa, který své jméno dostal podle dvou prohlubní ve tvaru kopyt. Pověst vypráví, že jsou to otisky čertových kopyt, která čert vydupal do kamene ze vzteku z prohrané sázky o duši jednoho chytrého krtského chalupníka.

Zvolíte správně, pokud výlet do Krtských skal začnete na náměstí Míru v městě Jesenici, kde můžete navštívit zdejší vlastivědné muzeum, kde uvidíte mimo jiné slavný Tleský poklad skleněných kroužků – středověké náhrady peněz, nebo dva smírčí kříže ►mapa, které podle pověsti ukazovaly v lese u nedalekých Kosobod místo, kde se v souboji pobili pasáčci různé náboženské víry.

Cesta z Jesenice do Krtských skal vede kolem jedné z nemnoha památek svého druhu u nás – starobylého kamenného „celního kola“ ►mapa, o němž se soudí, že v dávných dobách bylo ukazatelem, upozorňujícím formany na blížící se povinnost zaplatit poplatek za použití cesty, vede i kolem jesenického Jezera – bezmála padesátihektarového Velkého rybníka ►mapa s alejí památných dubů na hrázi, podíváte se rovněž k známému Jesenickému viklanu ►mapa, který prý kdysi dokázal rozkývat i silnější vítr, kvůli vandalům je však v současnosti nepohyblivý.

Cesta vás zavede i ke dvěma romantickým rybníkům – Sviták ►mapa a Kofiler ►mapa, a navštívíte i vesnici Krty ►mapa, typickou vesnici starého Jesenicka s okrouhlou návsí, kostelem sv. Vojtěcha a řadou pěkných historických venkovských domů.

POPIS TRASY

Výlet vede převážně po značených turistických trasách. Z náměstí v Jesenici se vydejte kolem nákupního centra Plzeňskou ulicí po zelené turistické trase. Dovede vás kolem „celního kola“, Velkého rybníka, Jesenického viklanu a rybníků Sviták a Kofiler na rozcestí s modrou turistickou trasou na okraji Krtských skal. Ještě dva dodatky k zelené: 1) U Velkého rybníka, na rozcestí za hotelem Jesenice, není zelená značka dobře vidět – vede rovně stále vpřed mezi chatami, cesta vlevo do vrchu míří do vsi Tlesky. 2) Jesenický viklan není hned u zelené, nachází se zhruba sto metrů mimo trasu v lese za Velkým rybníkem – k viklanu vede trasa Naučné stezky Jesenicko, souběžná v této části se zelenou turistickou trasou. Ze zelené k viklanu uhybá naučná stezka na rozcestí v lese asi čtyři sta metrů za posledními chatami u Velkého rybníka. V klínu rozcestí leží nízký oblý balvan. Zelená vede rovně, vpravo odbočuje naučná stezka. U viklanu je informační panel naučné stezky. Po prohlídce viklanu se stejnou cestou vraťte zpět na zelenou. Na rozcestí na okraji Krtských skal odbočte ze zelené na modrou, dovede vás přes Krtské skály do vsi Krty. Čertův kámen najdete v lese u krtského hřbitova, cesta k němu není značená. Jeho nalezení by vám však nemělo činit větší potíže - před hřbitovem (už zdálky ho poznáte podle žluté zdi), asi proti rybníčku po levé straně, odbočte z cesty doprava na úzkou lesní pěšinu. Po necelých dvou stech krocích jste u Čertova kamene. Leží asi deset kroků vpravo od pěšiny, stopy kopyt najdete ve straně kamene obrácené směrem k pěšině. Z Krt do Jesenice se můžete vrátit buď vlakem (trať Bečov – Rakovník), jít kratší cestou po silnici nebo jít opět kolem rybníků Kofiler, Sviták a Velký. Je to delší, avšak příjemnější cesta. Nechcete-li se přes Krtské skály vracet stejnou cestou, kterou jste přišli, odbočte před hřbitovem z modré turistické trasy vlevo na cestu pod lesem kolem chat. Krtské skály po ní obloukem obejdete zprava, přibližně po jednom kilometru dojdete údolím mezi Krtskými skalami (vpravo) a Kněží horou k rybníku Kofiler k zelené turistické značce, která vás známou cestou dovede zpátky do Jesenice.

Text a foto: Roman Hartl (hartl@rakovnicko.info)

Smírčí kříže před muzeem v Jesenici.